Giga Geweldig - Reisverslag uit Kajaani, Finland van sharon hoek - WaarBenJij.nu Giga Geweldig - Reisverslag uit Kajaani, Finland van sharon hoek - WaarBenJij.nu

Giga Geweldig

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg sharon

17 Maart 2012 | Finland, Kajaani

Zo, voordat ik vertrek voor een midweekje St Petersburg (Yes!) zal ik hier nog even mijn dagelijkse bezigheden vermelden :).

De laatste week van februari was m'n eerste toetsweek, druk! verslagen inleveren en 2 toetsen. Deze week had ook een enorm hoog stres gehalte, niet om de toetsen.. maar omdat ik mijn paspoort nog niet had. Beetje slorderig geregelt van de travel agency. Op vrijdag zou mn paspoort rond 13:00 binnenkomen, fijn.. M'n trein ging om 12:00 (Richting vliegveld voor een toffe vakantie met Moeders!). Dit zou ook betekenen dat ik geen visa voor Rusland had en dus dat feestje kon afblazen. Maar toch een doos engeltjes op mijn schouder gehad, donderdag het een en ander weten te regelen met travel agency en op vrijdag stond ik om 11 uur met een paspoort (+visa) in mijn hand op het station.

Savonds om 11 uur kwam in aan in Litouwen, Geweldig om mama weer te zien! Heel onwerkelijk, maar gaaf. Heerlijk bijgekletst die avond en ma had natuurlijk een fijne hoeveelheid voedsel ingeslagen.
Zaterdag vroeg uit de veren, richting the hill of crosses. Ik had op internet gelezen dat rond 1800 hier een kruisje was geplaatst en dat sindsdien iedere dag mensen hier kruizen plaatsen. Was enorm indrukwekkend om daar te zijn, we hebben zelf ook een kruisje gekocht en er neer gehangen. We stonden er middenin en naar ons idee waren het er wel meer dan een miljoen (maar ik heb ze niet geteld, dus precies weet ik het niet). Na de kruizen reden we door naar Letland; Jurmala. Een strandplaats naast Riga. We konden de weg (natuurlijk) niet in 1 keer vinden. maar uiteindelijk heel aangekomen. De volgende dag; het strand. Dit was 1 grote bevroren bende. Nouja bende kan ik het niet noemen, het was leuk om te zien.. Maar geen zandvoeten en watertenen. Door gereden naar de hoofdstad; Riga. Een mooie stad, maar erg groot en uitgestrekt. Gewinkelt en naar de bios geweest met zijn 2 :). Riga Zoo bezocht, niet heel anders dan in Nederland.. maar wel iets primitiever qua ruimte voor de dieren en betongehalte.
Op dinsdag was het tijd om Letland te verlaten, al met al een mooi land.. maar toch veel van de 'oostblok'stereotypen zijn wel waar. Grijze gebouwen, mensen met een grote muts cq bontgeval, wegen waar meer gaten zijn te ontdekken dan asvalt zelf. Maar het heeft ook weer moderne kanten, een enorm winkelcentrum met alles erop en eraan bijvoorbeeld.
We reden naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Dit land is toch wat meer ontwikkeld naar ons idee (aan het asvalt te zien in ieder geval). Er was ook een enorm gave shoppingmall, met alles erop en eraan. zelfs een schaatsbaan in de midden omringt door restaurantjes, er gezellig om daar samen met mam te eten terwijl de pucks van de ijshockey je nog net niet om de oren vliegen of een uurtje later een klein meisje heel erg haar best doen om te kunstschaatsen.
De stad zelf vonden we ook erg mooi, knus en gezellig met grote indrukwekkende gebouwen en gezellige kleine barretjes.
Donderdag reden we naar Kaunas, ook daar hebben we gewinkelt en de bios bezocht. We sliepen in een hotel (dacten we) dit bleek een huis te zijn van een Litouwse vrouw en man. een beetje een miss Piggy / madame Mikmak. Ze bleef maar praten tegen ons in het Litouws en glimlachen. Het huis was erg mooi, grote meubels en kunstwerkjes. Maar de keuken was 1 smoezelige bende. Toen was het alweer vrijdag, tijd om afscheid te nemen. Weer erg moeilijk, maar we zijn op de helft! En wat hebben we een leuke week gehad, veel gelachen, verdwaald, echt leuke dingen gezien en gedaan!

Zaterdag ochtend was ik weer terug in Kajaani, mijn huisgenootjes hadden als verassing Loempia's gemaakt. De echte vietnameze (verschrikkelijk lekker!) Savons Mai uitgenodigt en met zijn allen een filmpje gekeken :).

De week hierna was een toetsweek, Ik had redelijk wat kunnen leren in de trein en het vliegtuig. Of het genoeg is geweest zullen we zien als ik de cijfers terug krijg.

Donderdag: Activity day, om het vak Adveture tourism af te sluiten gingen we naar Vuokatti om Activiteiten te doen. Het begon met abseilen van een inmens! hoge skisprong. een beetje kriebels in de buik, maar heb het overleefd. Vervolgens rolden we in een grote oplaasbare bal een berg af, heel geinig om te doen!( maar echt echt een 1 keer en nooit weer gevalletje!) Skiien op een stoel, curling, skieen op prehistorische skies, kratstapelen en als laatst boogschieten met een pijl en boog en kruisboog. Echt een leuke dag gehad! Veel gelachen en genoten van het zonnetje.

Het weer wordt hier al wat beter, het is nog wel wat frisjes (rond de 0) maar de zon is steeds vaker zichtbaar en de sneeuw begint te smelten (1 grote puinhoop op de wegen.)

Vrijdagochtend had ik mn laatste toets, daarna met Nadia de stad in geweest en een jurkje gekocht voor het gala savonds (gelukkig geslaagd anders kon ik in mijn blote bips ernaartoe ;)) Het gala was heel gezellig, we gingen met een grote groep exchange students. Er was onbeperkt eten en drinken en een leuke band. Na het gala gingen we de stad in, naar de disco. We hebben gedanst en gelachen met zijn allen (ook om de prijzen... goedenmiddag Finland wat ben je een duur land)

Vandaag een NIKS dag, heerlijk! lang geleden. Morgen ga ik skieen met mijn friend family in Vuokatti en zondagnacht vertrekken we om 4 uur richting ST Petersburg. Hoera!

Owja! FOTOS:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.3320239764429.2165709.1221335189&type=3&l=907ca62601

  • 17 Maart 2012 - 18:45

    Greetje:

    Hey Sharon,

    Zo te lezen vermaak je je prima daar! Ga zo door en we tellen af hoor!

    liefs Greetje

  • 17 Maart 2012 - 18:56

    Sharon:

    Hee Greetje!
    Jaa dankje! jaa heb het hier echt wel naar mijn zin maar moet zeggen dat ik NL wel erg mis hoor! Maar het gaat supersnel! dus ik zal hier nog even flink genieten en dan ben ik alweer terug!

    Ik heb nog maar weinig voetbal gemist als ik het zo lees ? ;) Haha.

    Liefs Sha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kajaani

Studeren in Kajaani

Ga een half jaartje studeren in Kajaani! Finland :)

Recente Reisverslagen:

18 April 2012

Let it snooooooow.

17 Maart 2012

Giga Geweldig

28 Februari 2012

Hi, Ha, Husky!

09 Februari 2012

Sneeeuw!

25 Januari 2012

Diepvries temperaturen!
sharon

De wereld rond in 80 jaar ;)

Actief sinds 05 Juli 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 39441

Voorgaande reizen:

29 Juli 2014 - 15 December 2014

Thesis in Kathmandu, Nepal

05 Januari 2012 - 12 Mei 2012

Studeren in Kajaani

29 Juni 2011 - 22 Augustus 2011

Terug naar ZA

27 Augustus 2009 - 18 Februari 2010

Stage bij sefapane

Landen bezocht: